Pages

Subscribe:

Monday 11 February 2013

Visceral Fat Vs. Subcutaneous Fat


Seringkali kita dengar orang nak buang lemak. Lemak dikaitkan dengan pelbagai perkara negatif, tubuh tak menarik la, perut buncit la, malahan pelbagai penyakit turut dikaitkan dengan lemak.

Sebenarnya lemak turut memainkan peranan yang penting bagi tubuh contohnya sebagai sumber penyimpanan tenaga. Malahan lemak turut merembes beberapa jenis hormon bagi melancarkan fungsi tubuh, antaranya leptin, adiponectin dan hormon tumor necrosis factor-alpha. Walaupun begitu lemak berlebihan sememangnya mendatangkan lebih banyak masalah daripada kebaikan.

Terdapat dua jenis lemak dalam tubuh manusia iaitu Viseral fat (lemak dlm rongga abdomen) dan Subcutaneous fat (lemak di bawah permukaan kulit). ’Subcutaneous fat’ akan menyebabkan selulit dan kegendutan. Manakala ’viseral fat’ pula menyebabkan implikasi yang lebih buruk antaranya tekanan darah tinggi, kencing manis (type 2), kolesterol tinggi penyakit jantung malahan strok.

 Diagram menunjukkan kedudukan viseral fat dan subcutaneous fat

Viseral fat boleh memenuhi rongga perut dan menyelaputi organ-organ penting dalam tubuh seperti, hati jantung, pundi hempedu, pancreas dan organ-organ lain yang terdapat dalam rongga abdomen, perkara ini seterusnya menggangu fungsi organ tersebut. Sesiapa saja berpotensi mempunyai viseral fat sekalipun mereka yang kurus. Mereka yang bekerja di dalam pejabat dan kurang bergerak paling berisiko mempunyai viseral fat. 


 

Bentuk badan turut mempengaruhi pengumpulan viseral fat. Individu yang mengalami kegemukan  bentuk `apple shape’ lebih berisiko mempunyai viseral fat bebanding individu yang mengalami kegemukan bentuk `Pear shape’.     


Tetapi masalah ini sebenarnya boleh diatasi dengan mengamalkan diet yang sihat dan senaman yang teratur. Serta mengamalkan pengambilan supplement yang bersesuaian. Omega Guard, Lecithin dan Alfalfa dari Shaklee merupakan supplement yang terbaik untuk anda.

Jom dapatkannya segera, boleh hubungi saya :
Email Yahoo :khadijahwahari@ yahoo.com
Call/SMS : 016-6472335

0 comments:

Post a Comment